loading...
انجمن شیمی دانشگاه اراک
آخرین ارسال های انجمن
زینب نوروزی بازدید : 144 سه شنبه 16 مهر 1392 نظرات (7)

موفقیت انجمن علمی شیمی در چهارمین جشنواره حرکت دانشگاه اراک به عنوان :

انجمن علمی برگزيده دانشکده علوم پایه

را به تمامی اعضاي انجمن ، دانشجویان شیمی تبريك عرض مي نماييم.

زینب نوروزی بازدید : 239 چهارشنبه 11 بهمن 1391 نظرات (1)

جوهر نامرئی چیست؟

در زمان جنگ جهانی دوم، کارت پستالهایی از لهستان پست می شد که سربازان آلمانی به آنها توجهی نداشتند. این کارتها کاملا معمولی به نظر می آمدند اما واقعیت چیز دیگری بود. همه این کارتها حاوی مطالبی به صورت رمز بودند. از جمله درخواست غذا و دارو، اعلام مکان پایگاههای نازی ها و زندانهای اسرا. چگونه این عمل اتفاق می افتاد؟ بااستفاده از جوهر نامریی.

جوهرهای نامریی انواع مختلف دارند و به طرق مختلف عمل می کنند. بیشتر آنها بر اساس خاصیت تغییر رنگ در اثر تغییر PH عمل می کنند، دسته ای هم بر اساس اکسیداسیون مواد در اثر حرارت شهرت یافته اند.

 

زینب نوروزی بازدید : 132 سه شنبه 02 آبان 1391 نظرات (1)

انجمن علمی شیمی برای تکمیل اعضای نشریه از کلیه دانشجویان گرامی که مایل به همکاری در این نشریه می باشند دعوت به عمل می آورد .

لذا علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به انجمن علمی شیمی مراجعه نمایند.

زینب نوروزی بازدید : 164 سه شنبه 02 آبان 1391 نظرات (2)

از کلیه دانشجویان علاقمند به فعالیت در

 انجمن علمی شیمی دانشگاه اراک

جهت کاندیداتوری در انتخابات شورای مرکزی این

انجمن دعوت به عمل می آید.

شرایط ثبت نام در انتخابات انجمن شیمی به شرح زیر

است :

۱. دانشجوی ترم اول و آخر نباشد .

۲. معدل نیمسال گذشته وی کمتر از معدل میانگین گروه در همان نیمسال نباشد .

علاقمندان می توانند جهت ثبت نام به دفتر انجمن شیمی مراجعه کنند.

 

زینب نوروزی بازدید : 296 دوشنبه 13 شهریور 1391 نظرات (1)

و این تیم ستارگان شیمیایی مرگ ماست. در این لیست سمومی تاریخی داریم که با رفتاری شیطانی جان میلیون ها نفر را گرفته اند و در این میان چند ماده ی شیمیایی دیگر هم هستند که در خانه ی شما هم یافت می شوند. تماس با هر یک از این خطرناک ترین مواد شیمیایی با دوز مناسب شما را شتابان به دنبال اجرای لیست کارهایی که قبل از مرگ باید انجام دهید خواهد فرستاد.

در این لیست تنها ترکیبات مرگ بار کربن، نیتروژن و اکسیژن را مرور می کنیم. هیچ پروتئینی (با عرض تاسف برای بوتولونیوم توکسین) و هیچ عنصر یا ایزوتوپ رادیواکتیوی (با عرض معذرت از پولونیوم-۲۱۰) در این لیست قرار نگرفته است و ترکیبات شیمیایی که ممکن است شما با آن ها در زندگی روزمره ی خود تماس داشته باشید لیست شده اند.

زینب نوروزی بازدید : 165 دوشنبه 13 شهریور 1391 نظرات (0)

با وجود احتياطهاي لازم ممكن است در موقع كار در آزمايشگاه دست يا قسمتي از پوست بدن در اثر تماس با مواد شيميايي سوخته و يا صدمه ببينند. در اين صورت از دستورات زير استفاده كنيد.

 سوختگي حاصل از اسيدها:

بلافاصله قسمت آسيب ديده را با آب زياد بشوييد و سپس با محلول سديم بي‌كربنات رقيق (5%) شستشو داده و بعد محل سوختگي را با كمي پارافين يا پماد mgo در گليسرين، چرب كنيد.......

زینب نوروزی بازدید : 1314 یکشنبه 01 مرداد 1391 نظرات (3)

متیل اورانژ ترکیب به شدت رنگی است و در رنگ کردن و چاپ کردن پارچه ها به کار می رود.شیمیدانان از متیل اورانژبه عنوان معرف در تیتراسیون باز ضعیف با اسیدهای قوی استفاده می کنند.رنگ  این ماده از قرمز تا زرد مایل به نارنجی (4.4-3.1 PH=) تغییر می کند.

تغییر مسیر الکترونهای محدود در مولکول وقتی که اتم هیدروژن به آن اضافه یا از آن جدا می شود ؛ سبب تغییرات رنگی PH متیل اورانژ می شود .ساختمان این ماده در محیط اسیدی به صورت زیر می باشد.

 

زینب نوروزی بازدید : 145 جمعه 23 تیر 1391 نظرات (0)

تيمي از محققان دانشگاه فني هامبورگ و دانشگاه كيل دست به ساخت ماده‌اي زده‌اند كه به ادعاي آنها سبك‌ترين ماده جامد جهان است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين عنوان تا پيش از اين در اختيار ماده «آئروژل» با 99.9 درصد هوا و تراكم يك ميلي‌گرم بر سانتيمتر مكعب و «ريزشبكه فلزي» با تراكم 0.9 ميلي‌گرم بر سانتي‌متر مكعب قرار داشت.

اما ماده جديد محققان حاوي 99.99 درصد هوا با يك شبكه سه‌بعدي از نانولوله‌هاي متخلخل كربني بوده كه درون يكديگر رشد كرده‌اند.

زینب نوروزی بازدید : 198 دوشنبه 19 تیر 1391 نظرات (1)

لکه بر هاحلالهای قوی هستند که لکه‌ها را در خود حل می‌کنند و از این طریق باعث پاک شدن آنها می‌شوند. اکثر این حلالها سمی هستند و باید هنگام کار با آنها مراقب بود. بسیاری از لکه‌برها ، موادی هستند که در خانه وجود دارند و از آنها به عنوان مواد ضدعفونی کننده و پاک کننده استفاده می شود. مانند آب ژاول ، آمونیاک ، آب ، صابون ، الکل ، آب اکسیژنه و.... برخی هم مثل پربورات و اسید اگزالیک در منزل یافت نمی‌شوند، ولی خوب است تهیه شوند.

بقیه در ادامه مطلب....

زینب نوروزی بازدید : 192 جمعه 09 تیر 1391 نظرات (0)

انجمن سلطنتي شيمي انگلستان در پي كشف علت انجماد سريعتر آب داغ نسبت به آب سرد كه انديشمنداني همچون ارسطو را گيج كرده بود، يك جايزه 1000 دلاري تعيين كردند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين مساله علمي كه به «اثر مپمبا» نيز موسوم است، پيش از اين فرانسيسن بيكن و رنه دكارت را نيز شكست داده است.

اين مساله نام جديد خود را در سال 1968 بدست آورده كه در آن يك دانش‌آموز تانزانيايي موسوم به «اراستو مپمبا» اين سوال را از استاداني كه از مدرسه وي ديدن مي‌كردند، پرسيد..........

زینب نوروزی بازدید : 146 سه شنبه 06 تیر 1391 نظرات (0)

ابو موسی، جابر بن حیان، کیمیاگر برجسته ی مسلمان، در سال ۱۰۰ ه.ش به قولی در شهر طوس از توابع خراسان دیده به جهان گشود. مدت کوتاهی پس از تولدش، پدر او که یک دارو ساز شناخته شده و پیرو مذهب شیعه بود، به دلیل نقشی که در بر اندازی حکومت اموی داشت، دستگیر شد و به قتل رسید. جابر به نوشته های باقی مانده از پدرش علاقه مند شد و به ادامه ی حرفه ی او پرداخت. او با شوق و علاقه به یادگیری علوم دیگر نیز می پرداخت. همین، سبب هجرت او از ایران به عراق شد. او در کوفه، در محضر امام جعفر صادق قرآن و دیگر علوم را فراگرفت. کتاب ها و رسالات متعدد جابر، سال ها بعد از او، توجه کیمیاگران اروپایی را به خود جلب کرد.

بقیه در ادامه مطلب

زینب نوروزی بازدید : 149 پنجشنبه 25 خرداد 1391 نظرات (0)
ساخارین : در خلال مطالعه اکسایش ترکیبات آلی حاوی گوگرد و نیتروژن سنتز شد. شیرینی آن در سال ۱۸۷۹ زمانی که شیمیدانها هر ترکیبی راکه می ساختند, می چشیدند  کشف شد.............
زینب نوروزی بازدید : 140 چهارشنبه 24 خرداد 1391 نظرات (0)

آیا دوست دارید در آشپزخانه خودتان یک کوه آتشفشان کوچولو درست کنید؟ نترسید، این یک کوه آتشفشان واقعی نیست. این آزمایش به نسبت بی‌خطر است و گازهای تولید شده نیز کم و بیش غیرسمی هستند و فقط سی دقیقه طول می‌کشد...........

زینب نوروزی بازدید : 236 یکشنبه 14 خرداد 1391 نظرات (2)

شعبده باز یک اسکناس را با انبر گرفته و با یک فندک آنرا آتش میزند. اسکناس شعله ور میشود و بعد از مدتی آتش خاموش میگردد ولی اسکناس سالم میماند..............

بقیه در ادامه مطلب 

 

زینب نوروزی بازدید : 162 شنبه 13 خرداد 1391 نظرات (0)

هرچه دماي آب کمتر و فشار بيشتر باشد , ظرفيت پذيرش گاز بيشتري را خواهد داشت و به عنوان مثال CO2 بيشتري را در خود حل مي کند. هنگام توليد نوشابه با استفاده از اين خاصيت , در دماهاي پايين و فشار بالا , نوشيدني با تزريق گاز CO حالت اشباع مي رسد. بنابراين وقتي در نوشابه باز شود و نوشابه در دما و فشار معمولي قرار گيرد , ...........

زینب نوروزی بازدید : 287 سه شنبه 09 خرداد 1391 نظرات (1)

شما مي توانيد با نشان دادن يك بطري كه دهانه آن نسبتاً تنگ است ابتدا از دوستان خود بپرسيد كه آيا به نظر شما مي شود بدون شكستن اين تخم مرغ آنرا درون بطري جا داد؟

اجازه دهيد دوستانتان پاسخهاي خود را بدهند كه در نوع خود جالب توجه است. سپس به شكل زير عمل نماييد:.........

بقیه در ادامه مطلب

زینب نوروزی بازدید : 155 پنجشنبه 04 خرداد 1391 نظرات (1)

ظرف شیشه ای را از روی میز بر می دارید و از مایع بی رنگی که دارد کمی به دهان پر کرده و تظاهر به خوردن آن می کنید. سپس آن را بیرون تف می کنید. روی میز می ریزد و بلافاصله شعله می کشد. علاقه مندان سرگرمیهای شیمی می توانند جهت اجرای این آزمایش ابتدا وسایل زیر را تهیه کنید:
بقیه در ادامه مطلب

زینب نوروزی بازدید : 266 جمعه 22 اردیبهشت 1391 نظرات (2)

این بار به آزمایشی دست می‌زنید که هیچ تماشاچی با دیدن آن نمی‌تواند از تعجب خودداری می‌کند و آن اینکه در حضور تماشاچیان ، مایعی را در گودی دستتان می‌ریزید و چند لحظه بعد شعله‌های آتش زبانه می‌کشد، بدون اینکه دست شما احساس گرمای غیر قابل تحملی بکند......

 

زینب نوروزی بازدید : 173 پنجشنبه 07 اردیبهشت 1391 نظرات (2)

سلام

 

با تلاش دوستان انجمن شیمی دانشگاه اراک دوباره فعال شد .

وبلاگ انجمن شیمی دانشگاه اراک هم به تازگی راه اندازی شده است . امید است ما را با حضور گرم خود در ارتقای هر چه بیشتر این وبلاگ یاری نمایید .

با تشکر

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 54
  • کل نظرات : 55
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 73
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 45
  • بازدید ماه : 136
  • بازدید سال : 1,109
  • بازدید کلی : 66,828