loading...
انجمن شیمی دانشگاه اراک
آخرین ارسال های انجمن
هاجر مظاهری بازدید : 164 یکشنبه 12 شهریور 1391 نظرات (0)

مولکول‌های چند وجهی تاشونده

اخیرا یک گروه تحقیقاتی روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان مولکول‌های چند وجهی را تا کرد و خودآرایی داد

هر چند که ساخت یک جعبه ماکرو مقیاس کار خیلی سختی نیست، اما تولید این جعبه در مقیاس میکرو و نانو کاری چالش برانگیز خواهد بود. این ساختارهای سه بعدی به‌ قدری کوچک هستند که هیچ ماشینی به‌ صورت کنترل شده قدرت ساخت آنها را ندارد. اما محققان دانشگاه‌ها‌ی جان هاپکینز و براون موفق به این مهم شده‌اند.

دیوید گراسیاس از محققان این پروژه می‌گوید: نکته جالب در این پروژه تنها این نیست که یک ساختار می‌تواند به‌ خودی خود تا بخورد، بلکه این تاخوردگی با دقت بسیار بالا به‌ صورت سه بعدی انجام شده بدون این که نیاز به دخالت انسان یا انبرک باشد. این روش دقیقا مانند روش‌هایی است که در طبیعت از آن استفاده می‌شود، به‌ طوری که سخت‌پوستان و باکتری‌ها از آن استفاده می‌کنند. بنابراین از این سیستم می‌توان برای تولید ساختارهای جدید با راهبرد پایین به بالا استفاده کرد...

هاجر مظاهری بازدید : 160 سه شنبه 07 شهریور 1391 نظرات (0)

انفجار خورشیدی در آزمایشگاه!

تیمی از محققان مؤسسه فناوری کالیفرنیا در یک گام بزرگ موفق به بازسازی پدیده‌ای در آزمایشگاه شدند که منجر به انفجار خورشیدی می‌شود.
این محققان امیدوارند که کار آنها بتواند به پیش‌بینی‌های ارتقا یافته‌تر هواشناسی فضا و همچنین بهبود هشدارهای توفان‌های خورشیدی منجر شود.

از آن جایی که انتقال پلاسما از خورشید به زمین در یک فاصله زمانی صورت می‌گیرد، می‌توان با تحقیقات بیشتر تا دو روز پیش از جرقه‌های عظیم خورشیدی هشدار اعلام کرد.
این محققان دریافتند که دو نیروی مغناطیسی به کنترل رفتار حلقه‌های کمانی پلاسما می‌پردازند که از گاز داغ یونیزه تشکیل شده‌اند. .....  

هاجر مظاهری بازدید : 173 سه شنبه 07 شهریور 1391 نظرات (0)

نخستین نقشه اتمی از ساختار فتوالکتریک نانوبلورها

محققان آزمایشگاه ملی لاورنس برکلی با همکاری «امین یوردخانی» محقق ایرانی، موفق به تهیه نخستین نقشه در مقیاس اتمی از ساختار فتوالکتریک در درون نانو بلورها شدند که می تواند به توسعه نسل آتی دستگاه‌های ذخیره‌سازی داده‌ها منجر شود.
برای انجام این آزمایش از قوی‌ترین میکروسکوپ انتقال الکترونی آزمایشگاه برکلی (
TEAM I) استفاده شد که می‌تواند تصاویری از ساختار نانو ذرات با قطر کمتر از یک و یک دوم انگستروم تهیه کند.
محققان موفق به نقشه برداری ساختار فروالکتریک در نانو ذرات «ژرمانیوم تلورید» به عنوان یک نیمه هادی و نانو ذرات «تیتانات باریم» به عنوان عایق شدند.
سپس نقشه های تهیه شده از الگوهای فتوالکتریک درون نانو ذرات ژرمانیوم تلورید با مطالعات هولوگرافی الکترون نانو ذرات عایق تیتانات باریوم مورد مقایسه قرار گرفتند.
«پل الیویساتوس»، مدیر آزمایشگاه برکلی تأکید می کند: برای کاهش تدریجی فناوری دستگاه ها از مقیاس میکرو به مقیاس نانو، نیاز به درک بهتر در خصوص خواص مواد مانند رفتار فروالکتریک داریم. پیشرفت های کمی در حوزه درک فیزیک پایه نانو مواد فروالکتریک صورت گرفته است و تهیه این نقشه می تواند مسیر جدیدی برای استفاده از خواص فروالکتریسیته در مقیاس نانو فراهم می کند.
فروالکتریسیته خاصیتی در مواد است که باعث به وجود آمدن دوقطبی الکتریکی می شود. این قطب بندی را می توان با استفاده از یک میدان الکتریکی خارجی ایجاد کرد؛ ویژگی‌ای که می تواند برای ذخیره سازی داده ها در مقیاس نانو مورد استفاده قرار بگیرد.


هاجر مظاهری بازدید : 136 جمعه 29 اردیبهشت 1391 نظرات (4)
 آیا می توانیدفقط با استفاده از یک ترازو و یک آدامس بدون داشتن هروسیله یا ماده دیگری  درصد شکر موجود در آن آدامس را اندازه گیری کنید؟
 آره این که کاری ندارد ابتدا جرم خودمان را اندازه گیری می کنیم سپس آنقدرآدامس را می جویم که بی مزه شود آدامس را از دهان خارج کرده ودوباره جرم خودمان را اندازه گیری می کنیم با استفاده از  اختلاف جرم ما قبل از جویدن آدامس و بعد از جویدن آن وانجام محاسبات لازم درصد شکر موجود در آدامس را بدست می آوریم
هاجر مظاهری بازدید : 190 جمعه 29 اردیبهشت 1391 نظرات (1)

جواب یک دانشجوی دانشگاه واشینگتن به یک سؤال امتحان شیمی آنچنان جامع و کامل بوده که توسط پروفسورش در شبکهء جهانی اینترنت پخش شده و دست به دست میگرده خوندنش سرگرم‌کننده است . 
 
پرسش: آیا جهنم اگزوترم (دفع‌کنندهء گرما) است یا اندوترم (جذب‌کنندهء گرما)؟ 
 
اکثر دانشجویان برای ارائهء پاسخ خود به قانون بویل-ماریوت متوسل شده بودند که می‌گوید حجم مقدار معینی از هر گاز در دمای ثابت، به طور معکوس با فشاری که بر آن گاز وارد می‌شود متناسب است. یا به عبارت ساده‌تر در یک سیستم بسته، حجم و فشار گازها با هم رابطهء مستقیم دارند. 
 
اما یکی از آنها چنین نوشت: .....

هاجر مظاهری بازدید : 217 چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

از مهمترین واکنشهای جابجایی دوگانه : واکنشهای رسوبی که در آنها مخلوط کردن محلول دو نمک به تشکیل نمک نامحلول می انجامد .

 مهمترین کود شیمیایی نیتروژن دار در جهان : آمونیم نیترات ( NH4NO3 )

 مهمترین حلال صنعتی پس از آب : اتانول ............

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 54
  • کل نظرات : 55
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 73
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 46
  • بازدید ماه : 137
  • بازدید سال : 1,110
  • بازدید کلی : 66,829